Az írás nem könnyű. Mondhatni sokszor igen nehéz, de
mégis sokan nagyon szeretünk írni, és szeretnénk fejlődni is, hogy egyre
színvonalasabb írásokat rakhassunk le az asztalra. Ellenben egy amatőr írónak nagyon
nehéz önmagától megfejtenie, hogy hol áll, milyen hibái vannak, és mit kell
fejlesztenie. Ebben segít a Fantasztikus Kéziratok Éjszakája, ahol az amatőr
író véleményt kaphat a novellájára vagy regényrészletére, olyan személyektől,
akik a fantasztikumban jártasak.
Kezdetek, avagy a Kéziratéj előtt
Bár hallottam róla, hogy van Fantasztikus Kéziratok
Éjszakája, mégsem mertem, vagy nem próbáltam beküldeni novellát. Egyrészről,
mert nem mindig volt olyan minőségű írásom, másrészről pedig enyhe félelemmel
is viseltettem az esemény iránt.
Az viszont, hogy most elküldtem egy novellámat, nem
azt jelenti, hogy nem féltem ugyanúgy az eseménytől. Sőt, mivel tudtam, hogy
részt veszek rajta, így enyhe pánik kezdett jelentkezni nálam. Ennek oka pedig
nem más, mint az, hogy introvertált vagyok, így ha véleményezik is a munkámat,
azt biztosan az internet közvetítésével teszik. Nem mondanám, hogy fel voltam
vértezve a személyes, szemtől szembeni véleményekre, hiszen csak családtagoknak
egy-egy írást mutattam meg így, személyesen, de még a hozzám közeli barátaim is
mindig elektronikusan véleményezik a munkámat.
Emellett rengeteg kétségem is volt, amelyet talán más
is átérez. Féltem, hogy rossz a szövegem, és tehetségtelennek mondanak. Féltem,
hogy a kritika után sírni fogok, vagy csak nem tudom elviselni, amit mondanak,
és attól is, hogy túlzóan védeni akarom a munkámat. Féltem attól, hogy rossz
író vagyok, és ezt valaki kimondja, akkor valósággá válik.
Szóval csak ilyen átlagos írós dolgok…
Érkezés, és egyéb fáradalmak
Nem volt egyszerű megérkezni számomra a helyre, mert táborból
jöttem, késett a vonat, meg a metró se járt, így az én időm előtt tényleg
nagyjából negyed órával értem oda. Így ittam egy kávét, hogy ne aggódjak
annyira, illetve kértem egy kis desszertet, mert az kellemes megnyugtat. Az
első reakció, mikor belépek a helyre, hogy leesett a késem, melyet rövid időn
belül többször is megtörtént még (így barbár módon kézzel kellett ennem!), majd
pironkodva leültem egy asztalhoz, ahol láttam helyet.
Kiderült, hogy az asztalnál két emberrel is már
találkoztunk, szóval jó érzés volt nem teljesen vadidegenekkel találkozni. A
szólítás előtt és után is sokat beszéltünk az írásról, a regényekről, a
képregényekről, és úgy általában a magyarokról. Meg mindenről. Nagyon színes
témákat vetettek fel a (dinamikusan cserélődő, de mindig érdekes)
asztaltársaság. Jó volt észrevenni, hogy mennyien próbálunk nyitottan állni az
irodalomhoz, és nem csak fantasztikumot olvasni, de szépirodalmat is, vagy akár
valami teljesen mást, amivel bővülhet a tudásunk. Kellemes volt olyan
társaságban lenni, akinek Spiró, vagy Eszterházy ugyanolyan fontos, mint
Bradbury, vagy Gaiman.
Miközben várakoztam, egyre jobban idegeskedtem, mert
féltem attól a bizonyos pillanattól, de közben vártam is. Asztaltársaságomban
szinte mindenki kiemelkedően pozitív értékelést kapott, és nagyon furcsán
éreztem magam emiatt. Hogy én nem leszek ilyen jó, vagy keményebb szavakat
kapok. Kellemes volt hallgatni a lelkesítő szavakat, amikkel meséltek akár a
munkájukról, és arról, mit fognak belőle kihozni: ekkora lelkesedést kevésszer
tapasztaltam meg, és örültem, hogy itt mégis részese lehettem.
A zsűri előtt
Nagyon meglepődtem, mikor sorra kerültem (a csúszás
miatt is), így kicsit remegő lábakkal, de sikerült odabotorkálnom a hármas
asztalhoz, ahol László Zoltán, Juhász Viktor, és Farkas Balázs fogadott
(érdekes extra infó, hogy amíg nem volt meg a beosztás azért imádkoztam, hogy
Farkas Balázshoz kerülhessek és sikerült).
Általánosságban nagyon jó csoporthoz kerültem, mert
egyrészt a közösségben még nem nagyon találkoztunk, így nem éreztem azt, hogy
azért akar jó fej vagy nem jó fej lenni, mert „ismerjük” egymást. Alapvetően
nagyon rendesek voltak, kedvesek, még a negatív dolgokban is a pozitív biztatás volt benne, és nagyon jól adták elő a problémákat. Amit az egyik fél nem tudott
megfogalmazni konkrétan, azt a másik megtette. Nagyon örültem neki, mert így
több nézőpontból is kaptam javaslatokat a hibák kijavítására.
A munkámban alapvetően pozitívként olyan dolgokat említettek
meg, amiket vagy szándékosan csináltam (kéziratéjre arab mitológiai novella viszonylag
egyediségére építettem. Én is szerettem persze írni, de pont egy picit az
egyediség miatt is), vagy amit nagyjából tudtam magamról: megvan egy alapvető
szint, amit sikerült elérnem sok-sok gyakorlással, és ez a szint elég biztos
alapot nyújt arra, hogy orbitális más hibákat követhessek el.
Alapvetően, ami hiba volt nálam, a történetemben, hogy
túl kevés információt osztok meg az olvasókkal, és hát be kell, hogy valljam,
igazából ezt is tudtam magamról. A legtöbb hibámat, amit kiemeltek visszavezethető
az információadagolás problémájára, amellyel most kicsit meg vagyok lőve, mit
kezdjek, és hogyan fejlesszek rajta. Mindképpen sok novellát kell írnom, hogy
ki tudjam nőni ezt a problémát, szóval egyelőre erre fogok figyelni.
A másik fajta hibák pedig felhívták a figyelmemet az éberségre:
vannak benne olyan típusú hibák, amelyeket már nem kellett volna elkövetnem,
hiszen tudom, hogy mi lenne a helyes, mégis elkövettem, és még csak észre se
vettem! Hihetetlen volt, amikor mutatták, és leesett az állam, hogy mennyire
igazuk van. Így láthattam, hogy az, hogy félrerakjam a szöveget, friss szemmel
nézzem át, és javítsam, egy nagyon fontos lépés az alkotásban.
A végén kérdezhettem, és ezzel próbáltam lefedni a
pozitív és negatív részeket a novellámban. Valószínűleg soha nem fakadt majdnem
sírva egy ember attól, hogy azt mondják, a leírásai jók, nincsenek benne hibák.
Nagyon örültem ennek a visszajelzésnek, mert tényleg a fő erősségemnek a
leírást (főleg szavak szintjén) tartom.
Fantasztikus éjszaka
Miután visszaértem az asztalunkhoz, elmondtam minden
bánatomat és örömemet, és rögtön azon kezdtem gondolkozni, mit tegyek. Így hát
beszélgettünk, kivártuk az eredményhirdetést, majd közösen bandázva
megpróbáltam a legfontosabb kérdéseimet feltenni a zsűri tagjainak (éppen
kinek). Nagyon jó beszélgetéseknek lehettem a részese, hiszen főleg Kleinheincz
Csilla által, aki mesélt az írásról, az írókör táboráról, és igazából minden
másról is, amiről kérdeztük.
Számomra ez nagyon fontos, mert nehezen merek kérdezni
a mindennapokban, de úgy éreztem, itt a közös „éjszaka” célja pont az volt,
hogy megpróbáljanak nekünk segíteni a kétségeinkkel kapcsolatban.
Kéziratéj, avagy mit jelentett nekem ez az egész?
Egy nagyon jó lehetőség a Fantasztikus Kéziratok
Éjszakája, minden szempontból. Egyrészt amatőr íróként kicsit el tudod helyezni
magad, hogy mennyire vagy jó, min kell javítanod, vagy miben kell fejlődnöd. Ez
a fő célja az eseménynek, és ha picit nyitott az ember, akkor nem hiszem, hogy
bárki is tudna úgy felállni onnan, hogy nem kapott semmi számára hasznos információt.
Másrészről a közösségben lehetsz: akikkel
beszélgettem, sokan jegyezték meg, hogy introvertáltak (mint én) és emiatt
kevesebb rendezvényre járnak el beszélgetni emberekkel. Nekem sincs túl sok
ismerősöm (mondjuk minden viszonyítás kérdése), emiatt minden új kapcsolatnak
csak örülni tudok. Nagyon jó volt a különböző nézőpontok, emberek, meglátások,
a felfrissítő beszélgetések. Kevésbé éreztem elveszettnek magam, miközben jókat
beszélgethettünk.
Ha jövőre azon fogsz gondolkodni, hogy beküld e a
kéziratodat a Kéziratéjre, akkor a válaszom csak az lehet, hogy igen. Nincs
vesztenivalója az embernek, de rengeteget nyerhet vele. Remélem, erre többen
rájönnek majd, és jövőre a rengeteg most megismert arcok mellett újakkal is
találkozhatok majd.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése